Już w nocy z 28 na 29 lutego kolejna 88. Gala Wręczenia Oscarów. Poniżej krótkie rozważania i typy w każdej z kategorii.
Najlepszy Film:
Z pośród ośmiu nominowanych produkcji w kategorii najlepszego filmu, cztery wydają się nie mieć absolutnie żadnych szans. Pokój, Brooklyn i Marsjanin potwierdzają bezsensowność nominacji dla ośmiu filmów w najważniejszej kategorii. Akademio, może czas najwyższy powrócić do pięciu propozycji najlepszego filmu? Mad Max jest natomiast blockbusterem odgórnie skazanym na porażkę. Most Szpiegów pomimo, iż to film wyreżyserowany przez ulubieńca głosujących Stevena Spielberga, niczego do tej pory nie wygrał i nie wydaje się, aby sytuacja ta miała ulec zmianie. Walka rozegra się zatem pomiędzy The Big Short, Spotlight i Zjawą. Ostatni z nich wygrał co prawda Złotego Globa, nagrodę stowarzyszenia BAFTA i DGA, jednakże tematycznie nie wpasowuje się w kryteria oscarowe. Najbardziej poprawnym oscarowo filmem wydaje się być Spotlight, którego twórcy do domu powędrują z statuetką w ręku.
Nominowani:
The Big Short
Bridge of Spies
Brooklyn
Mad Max: Fury Road
The Martian
The Revenant
Room
Spotlight
Wygra: Spotlight
Powinien wygrać: The Revenant
Najlepszy Reżyser:
Największym zaskoczeniem pośród piątki nominowanych jest chyba brak Ridleya Scotta za pracę na planie Marsjanina. Zarówno Abrahamson (Room) jak i McKay (The Big Short) niczym szczególnym się nie popisali. Reżyseria McCarthiego wydaje się być zbyt mało porywająca. Co prawda Akademia miała tendencję do nagradzania reżyserii filmu wygrywającego główną kategorię, ale w zeszłym roku z ów tradycji się wyłamała. Walka rozegra się zatem pomiędzy Millerem (Mad Max) a Iñárritu (Zjawa), z czego największy szanse ma ten drugi. Zdobył już w tym roku nagrodę DGA jak i BAFTA. Będzie zatem pierwszym dwukrotnym z rzędu zwycięzcą od czasów Josepha Makniewicza.
Nominowani:
Alejandro González Iñárritu, The Revenant
Tom McCarthy, Spotlight
Adam McKay, The Big Short
George Miller, Mad Max: Fury Road
Lenny Abrahamson, Room
Wygra: Alejandro González Iñárritu, The Revenant
Powinien wygrać: George Miller, Mad Max: Fury Road
Najlepszy Aktor:
Można by rzec do pięciu razy sztuka. Bańka jest już tak bardzo napompowana, że statuetki nie może zgarnąć nikt inny jak Leonardo DiCaprio. Czy ta rola była jednak najlepsza? Myślę, że Leo powinien zostać nagrodzony 22 lata temu za genialną rolę w filmie Co Gryzie Gilberta Grape. W mijającym roku lepiej zagrał chociażby Bryan Cranston wcielający się w postać ekscentrycznego Daltona Trumbo.
Nominowani:
Leonardo DiCaprio, The Revenant
Eddie Redmayne, The Danish Girl
Matt Damon, The Martian
Michael Fassbender, Steve Jobs
Bryan Cranston, Trumbo
Wygra: Leonardo DiCaprio, The Revenant
Powinien wygrać: Bryan Cranston, Trumbo
Najlepsza Aktorka:
Na zwycięstwo zasłużyła niesamowita Cate Blanchett, która w ostatnich latach pozostawia całą plejadę aktorek daleko w tyle. Niestety Cate wygrała już w zeszłym roku, tym samym Oscar powędruje w ręce niczym nie wyróżniającej się Brie Larson.
Nominowani:
Cate Blanchett, Carol
Brie Larson, Room
Jennifer Lawrence, Joy
Charlotte Rampling, 45 Years
Saoirse Ronan, Brooklyn
Wygra: Brie Larson, Room
Powinien wygrać: Cate Blanchett, Carol
Najlepszy Aktor Drugoplanowy:
Dość mocno w tym roku obsadzona kategoria gdzie doskonale zagrali zarówno Christian Bale w The Big Short jak i Mark Rufallo w Spotlight. Jednakże nikt nie jest w stanie stanąć na drodze po statuetkę Sylvestrowi Stallone. Wielki powrót do korzeni wielkiego mistrza Rockiego Balboy nie może zostać pominięty w tegorocznych rozdaniu.
Nominowani:
Christian Bale, The Big Short
Mark Rylance, Bridge of Spies
Tom Hardy, The Revenant
Mark Ruffalo, Spotlight
Sylvester Stallone, Creed
Wygra: Sylvester Stallone, Creed
Powinien wygrać: Sylvester Stallone, Creed
Najlepsza Aktorka Drugoplanowa:
Duże szanse na zdobycie statuetki ma w tym roku Kate Winslet, która została już nagrodzona Złotym Globem jak i nagrodą BAFTA za kreację w najnowszej produkcji Danny Boyle'a o losach twórcy Apple Steva Jobsa. Pominięta w nominacjach została natomiast Alicia Vikander za rolę w filmie Toma Hoopera The Danish Girl wydająca się być jedyną rywalką Kate. Moim osobistym faworytem jest natomiast znakomita kreacja Jennifer Jason Leigh w The Hateful Eight Quentina Tarantino.
Nominowani:
Jennifer Jason Leigh, The Hateful Eight
Kate Winslet, Steve Jobs
Rooney Mara, Carol
Alicia Vikander, The Danish Girl
Rachel McAdams, Spotlight
Wygra: Alicia Vikander, The Danish Girl
Powinien wygrać: Jennifer Jason Leigh, The Hateful Eight
Najlepszy Scenariusz Oryginalny:
Gdyby nie dyskryminowanie produkcji animowanych przez głosujących, niekwestionowanych zwycięzcą powinien być Inside Out. Niestety jak pokazuje praktyka, takowe filmy w kategoriach scenariuszowych większych szans nie mają. Tym samym faworytem głównym tegorocznego rozdania jest Spotlight. Byłoby to doskonałe dopełnienie głównej nagrody.
Nominowani:
Tom McCarthy and Josh Singer, Spotlight
Matt Charman, Joel Coen, and Ethan Coen, Bridge of Spies
Jonathan Herman, Andrea Berloff, S. Leigh Savidge, and Alan Wenkus, Straight Outta Compton
Pete Docter, Meg LeFauve, and Josh Cooley, Inside Out
Alex Garland, Ex Machina
Wygra: Tom McCarthy and Josh Singer, Spotlight
Powinien wygrać: Pete Docter, Meg LeFauve, and Josh Cooley, Inside Out
Najlepszy Scenariusz Adaptowany:
Tutaj niekwestionowanym liderem w wyścigu po statuetkę wydaje się być The Big Short, doskonale wpasowujący się w kryteria Oscarowe. Moim osobistym faworytem jest scenariusz napisany do MarsjaninaRidleya Scotta przez Drewa Goddarda.
Nominowani:
Drew Goddard, The Martian
Nick Hornby, Brooklyn
Adam McKay and Charles Randolph, The Big Short
Phyllis Nagy, Carol
Emma Donoghue, Room
Wygra: Adam McKay and Charles Randolph, The Big Short
Powinien wygrać: Drew Goddard, The Martian
Najlepsze Zdjęcia:
Kategoria obsadzona w tym roku niezwykle mocno. Doskonałą pracę wykonali Robert Richardson na planie The Hateful Eight, Edward Lachman przy produkcji Carol, jak zawsze znakomity Roger Deakins na planie Sicario, John Seale w Mad Max, ale wszystkich w tyle pozostawił Emmanuel Lubezki w najnowszym dziele Inarritu The Revenant. Ogromnym zaskoczeniem jest brak nominacji dla Janusza Kamińskiego za zdjęcia w Bridge of Spies i Dariusza Wolskiego za The Martian.
Nominowani:
Emmanuel Lubezki, The Revenant
Edward Lachman, Carol
Roger Deakins, Sicario
John Seale, Mad Max: Fury Road
Robert Richardson, The Hateful Eight
Wygra: Emmanuel Lubezki, The Revenant
Powinien wygrać: Emmanuel Lubezki, The Revenant
Najlepsze Kostiumy:
O dziwo również i ta mniej znacząca kategoria wypada w tym roku niezwykle interesująco. Spośród wszystkich nominowanych, a są nimi Carol, The Danish Girl, Mad Max, Cinderella i The Revenant, tylko ten ostatni wydaje się nie mieć szans w rozdaniu. Z pozostałej czwórki z całego serca kibicuję Mad Maxowi, choć może mu zagrozić Cinderella.
Nominowani:
Sandy Powell, Carol
Sandy Powell, Cinderella
Jacqueline West, The Revenant
Paco Delgado, The Danish Girl
Jenny Beavan, Mad Max: Fury Road
Wygra: Jenny Beavan, Mad Max: Fury Road
Powinien wygrać: Jenny Beavan, Mad Max: Fury Road
Najlepsze Scenografie:
To jedna z moich ulubionych kategorii w ostatnich latach. To właśnie dzięki pracy scenografów możemy delektować się wizualizacjami na ekraine. Także tutaj głównym faworytem jak w większości kategorii technicznych jest Mad Max i to do twórców scenografii do tego filmu powędruje statuetka.
Nominowani:
The Danish Girl
Mad Max: Fury Road
Bridge of Spies
The Martian
The Revenant
Wygra: Mad Max: Fury Road
Powinien wygrać: Mad Max: Fury Road
Najlepsze Charakteryzacje:
Mad Max nie ma również żadnej konkurencji pośród filmów nominowanych za najlepsze charakteryzacje, których wykończenie to istny majstersztyk!
Nominowani:
The Revenant
The 100-Year-Old Man Who Climbed Out a Window and Disappeared
Mad Max: Fury Road
Wygra: Mad Max: Fury Road
Powinien wygrać: Mad Max: Fury Road
Najlepsze Efekty Specjalne:
W walce o statuetkę za najlepsze efekty specjalne liczą się w zasadzie tylko dwa filmy a mianowicie Mad Max i najnowsza część sagi Star Wars. Należałoby się jednak zastanowić czy w przypadku Mad Maxa, gdzie nie używano techniki CGI możemy mówić o efektach specjalnych, czy raczej trickach kaskaderskich. Mój wybór to Star Wars, gdzie nie przesadzono z efekciarstwem i utrzymano konwencje starych części sagi.
Nominowani:
Ex Machina
Mad Max: Fury Road
The Martian
The Revenant
Star Wars: The Force Awakens
Wygra: Star Wars: The Force Awakens
Powinien wygrać: Star Wars: The Force Awakens
Najlepszy Montaż:
Kolejna jedna z czterech najważniejszych kategorii oscarowych, w której prym wiedzie Mad Max. Jedynym zagrożeniem może się okazać The Big Short, którego twórcy zdecydowali się na dość oryginalny zmontowanie filmu. Mnie osobiście ono nie urzekło, a wręcz przeszkadzało w skupieniu się na oglądanym materiale filmowym.
Nominowani:
The Big Short
Mad Max: Fury Road
The Revenant
Spotlight
Star Wars: The Force Awakens
Wygra: Mad Max: Fury Road
Powinien wygrać: Mad Max: Fury Road
Najlepsza Muzyka:
To chyba ostatnia szansa na ukoronowanie genialnej kariery Maestro Morricone. W zasadzie to chyba jedyny element najnowszego filmu Tarantino, który był dopracowany do perfekcji. Co prawda konkurencja jest w tym roku wyjątkowo mocna, gdyż w szranki z Morricone staje Thomas Newman ze ścieżką do Bridge of Spies Spielberga, który mimo dwunastu nominacji Oscara nigdy jeszcze nie otrzymał, jak i legendarny John Williams z klasyczną ścieżką do Star Wars, to pozycja włoskiego mistrza wydaje się być niezagrożona. Godna uwagi jest również ścieżka stworzona przez Cartera Burwella do filmu Carol.
Nominowani:
Ennio Morricone, The Hateful Eight
Carter Burwell, Carol
John Williams, Star Wars: The Force Awakens
Thomas Newman, Bridge of Spies
Jóhann Jóhannsson, Sicario
Wygra: Ennio Morricone, The Hateful Eight
Powinien wygrać: Ennio Morricone, The Hateful Eight
Najlepsza Piosenka:
Najbardziej nielubiana przeze mnie i najbardziej bezsensowna, niemająca nic wspólnego z filmem kategoria. Do kogo należy zwycięstwo to kwestia czysto subiektywna. Mój wybór pada na “Til It Happens to You,” do filmu The Hunting Ground.
Nominowani:
“Earned It,” Fifty Shades of Grey
“Manta Ray,” Racing Extinction
“Til It Happens to You,” The Hunting Ground
“Simple Song #3,” Youth
“Writing’s On the Wall,” Spectre
Wygra: “Til It Happens to You,” The Hunting Ground
Powinien wygrać: “Til It Happens to You,” The Hunting Ground
Najlepszy Dźwięk:
Jest to jedna z najtrudniejszych do przewidzenia kategorii. Spośród piątki nominowanych najmocniejszym kandydatem wydaje się być The Revenant. Zagrozić jej może chyba tylko Mad Max.
Nominowani:
Bridge of Spies
Mad Max: Fury Road
The Martian
The Revenant
Star Wars: The Force Awakens
Wygra: The Revenant
Powinien wygrać: The Revenant
Najlepszy Montaż Dźwięku:
To kategoria, która różni się trochę od najlepszego dźwięku. Otóż tutaj głównym celem jest zmontowanie tych wszystkich finalnie słyszanych przez nas efektów. Zazwyczaj kto otrzymuje Oscara za najlepszy dźwięk, wygrywa również statuetkę za najlepszy montaż dźwięku. Tym samym nagroda powędruje w ręce twórców The Revenant, choć powinna się znaleźć w domu na półce dźwiękowców od filmu Mad Max.
Nominowani:
Mad Max: Fury Road
Star Wars: The Force Awakens
The Martian
Sicario
The Revenant
Wygra: The Revenant
Powinien wygrać: Mad Max: Fury Road
Najlepszy Film Animowany:
Zazwyczaj gdy wśród nominowanych pojawia się produkcja Pixara wygrywa. Nie inaczej będzie w tym roku. Nagrodę otrzymają twórcy Inside Out. Osobiście najnowszą produkcję stajni Pixar nagrodziłbym w kategorii najlepszego scenariuszu, natomiast statuetkę za najlepszą animację wręczyłbym Charliemu Kaufmannowi za Anomalisę.
Nominowani:
Inside Out
Anomalisa
Shaun the Sheep Movie
Boy and the World
When Marnie Was There
Wygra: Inside Out
Powinien wygrać: Anomalisa
Najlepszy Dokument:
W tym roku ta kategoria prezentuje się niezwykle słabo. Dwa filmy "muzyczne", jedna powtórka z rozrywki, a mianowicie kontynuacja The Act of Killing pt. The Look of Silence, czyli ludobójstwo w Indonezji widziane tym razem z perspektywy ofiar, opowiastka o zamieszkach na Ukrainie oraz najciekawsze w zestawieniu Cartel Land, przedstawiający działania ludności meksykańskiej w walce w tamtejszymi kartelami narkotykowymi. Wszystko wskazuje na to, że nagrodzony zostanie biograficzny film o Amy Winehouse.
Nominowani:
Amy
Cartel Land
The Look of Silence
What Happened, Miss Simone?
Winter on Fire: Ukraine’s Fight for Freedom
Wygra: Amy
Powinien wygrać: Cartel Land
Najlepszy Film Nieanglojęzyczny:
Również i tutaj zestawienie w porównaniu do produkcji nominowanych przed rokiem wygląda mizernie. Jedynym genialnym filmem okazał się Embrace of the Serpent, realistyczna wizja podróży przez najbardziej przerażające zakątki dżungli i obserwacja ginięcia indiańskich kultur na przełomie kilku dekad. Niestety obraz Ciro Guerry nie ma najmniejszych szans w konfrontacji z beznadziejną wizją obozów koncentracyjnych Laszlo Nemesza Son of Saul. Był to jeden z najgorszych nominowanych w tej kategorii filmów ostatnich lat.
Nominowani:
Son of Saul
Mustang
A War
Embrace of the Serpent
Theeb
Wygra: Son of Saul
Powinien wygrać: Embrace of the Serpent
Najlepszy Krótkometrażowy Film Animowany:
Od strony wizualnej najlepiej wypadł zdecydowanie Bear Story Gabriela Vargasa. Od strony fabularnej dobrze poradził sobie We Can't Live Without Cosmos, jednakże tutaj strona techniczna była dość słaba. World of Tomorrow wydaje się być przerysowany, przekombinowany i przesadzony. Sanjay's Super Team to kolejny pokaz możliwości technicznych Disneya, jednakże bardziej nadający się na filmik przerywnikowy gry komputerowej niż animację krótkometrażową. Prologue natomiast pomimo swojej brutalności zainteresował oryginalną formą techniczną, ale fabularnie niczego nie wniósł. Nagroda należy się zatem Bear Story.
Nominowani:
Bear Story
Prologue
Sanjay’s Super Team
We Can’t Live Without Cosmos
World of Tomorrow
Wygra: Bear Story
Powinien wygrać: Bear Story
Najlepszy Krótkometrażowy Film Aktorski:
Ave Maria to przezabawne uwypuklenie różnic kulturowych i religijnych na terenie Palestyny. Równie dobrze w zestawieniu tegorocznych filmów aktorskich wypada Stutterer. To historia młodego mężczyzny, któremu problemy z jąkaniem uniemożliwiają normalne komunikowanie się. Pewnego dnia poznaje dziewczynę. Po sześciomiesięcznym korespondowaniu w końcu dochodzi do spotkania, a dziewczyna okazuje się być głuchoniema. Day One przedstawia pierwszy dzień pracy tłumaczki podczas wojny w Afganistanie. Jest to wzruszająca historia odebrania przez nią porodu od umierającej kobiety. Alles Wird Gut prezentuje się w całym zestawieniu tragikomicznie. Otóż podczas weekendu spędzanego u swojego biologicznego ojca, córka spostrzega, iż ten próbuje ją uprowadzić. Niekwestionowanym liderem i pewnym zwycięzcą tegorocznego rozdania jest Shok. To wstrząsająca opowieść o albańskich mieszkańcach Kosowa nękanych przez Serbów.
Nominowani:
Ave Maria
Day One
Everything Will Be Okay
Shok
Stutterer
Wygra: Shok
Powinien wygrać: Shok
Najlepszy Krótkometrażowy Film Dokumentalny:
Ubiegły rok był szczególny dla twórców z naszego kraju, gdyż pośród nominowanych znalazły się aż dwie polskie produkcje. W tym roku tematyka poruszana w krótkim metrażu dokumentalnym jest równie ciężka. mamy tu historie o wirusie Ebola, Holocauście, karze śmierci, defektach podczas narodzin czy też o godnym umieraniu. Faworytem wydaje się być Body Team 12, pierwsza z wymienionych historii.
Nominowani:
Body Team 12
Chau, Beyond the Lines
Claude Lanzmann: Spectres of the Shoah
A Girl in the River
Last Day of Freedom
Wygra: Body Team 12
Kto okaże się zwycięzcą a kto największym przegranym? Tego dowiemy się już w nocy z niedzieli na poniedziałek.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz