niedziela, 24 lutego 2013

Przewodnik Oscarowy 2013: Najlepszy Montaż Dźwięku


Obok nominacji w kategoriach Najlepszy Aktor Drugoplanowy oraz Najlepszy Scenariusz Oryginalny, walka o Najlepszy Montaż Dźwięku wydaje się być jedną z najbardziej emocjonujących na nadchodzącej Gali. Emocje są jeszcze większe zważywszy na fakt, iż w gronie nominowanych znajduje się także główny faworyt do zwycięstwa w kategorii Najlepszego Filmu. Co ciekawe dwa filmy nominowane za Najlepszy Dźwięk "Les Misérables" and "Lincoln." nie znalazły się w gronie nominowanych omawianej kategorii.
Nominowani:

"Argo" (Erik Aadahl and Ethan Van der Ryn)
"Django Unchained" (Wylie Stateman)
"Life of Pi" (Eugene Gearty and Philip Stockton)
"Skyfall" (Per Hallberg and Karen Baker Landers)
"Zero Dark Thirty" (Paul N.J. Ottosson)



Ethan van der Ryn oraz Erik Aadahl za „Argo”. To piąta nominacja dla van der Ryna. Do tej pory został nagradzany za „The Lord of the Rings: The Two Towers” (2002) oraz „King Konga” (2005). Poza tym był nominowany za pierwszą i trzecią część „Transformers” (2007, 2011). Montaż dźwięku co prawda nie zachwyca, ale jeśli w ubiegłym roku „Hugo” Martina Scorsese pokonał trzecią część „Transformers” Michaela Baya, gdzie montażyści wznieśli się na wyżyny swoich możliwości, to nie należy w żadnym razie skreślać szans na zwycięstwo „Argo”.

Drugim nominowanym filmem jest „Django Unchained”, dla której dźwięk zmontował Wylie Stateman. To jego szósta nominacja do Oscara po wcześniejszych za najlepszy dźwięk w „Born on the Fourth of July” (1989) oraz za montaż w „Cliffhanger” (1993), „Memoirs of a Geisha” (2005), „Wanted” (2008) i „Inglourious Basterds” (2009). Moim zdaniem to jedyny poważny konkurent, który może zagrozić w walce o zwycięstwo montażystą dźwięku „Skyfall”. Stateman wykonał wzorową pracę. Nasuwa mi się natomiast inne pytanie, a mianowicie czy Akademia nagrodzi film, który jest tak brutalny i krwawy?

Murowanymi faworytami do zwycięstwa wydają się być Per Hallberg oraz Karen Baker za montaż dźwięku w „Skyfall”. To nie przypadek, że najnowszy film Mendesa został nominowany we wszystkich możliwych kategoriach dźwiękowych. Połączenie muzyki Newmana i dźwięku Russela, Willsona i Millana to czysty majstersztyk. Hallberg ma do tej pory na swoim koncie dwie statuetki za „Braveheart” (1995) oraz „The Bourne Ultimatum” (2007). Baker została uhonorowana wraz z Hallbergiem za „The Bourne Ultimatum” (2007). Jedynym poważnym konkurentem wydaje się być Wylie Stateman, za montaż do najnowszego filmu Tarantino „Django”.
Kolejnym nominowanym jest Paul N.J. Ottosson za montaż do najnowszej produkcji Kathryn Bigelow „Zero Dark Thirty”. Dźwięk jest chyba jedynym elementem, do którego nie można się przyczepić oglądając filmy Bigelow, co zresztą udowodnił Ottosson odbierając dwie statuetki za najlepszy dźwięk oraz montaż dźwięku w filmie „The Hurt Locker”. „Zero Dark Thirty” nie został przyjęty aż z takim entuzjazmem. Co za tym idzie, szanse na zwycięstwo są raczej nikłe.

Ostatnimi nominowanymi są Eugene Gearty and Philip Stockton za „Life of Pi”, którzy zwyciężyli w tej kategorii w ubiegłym roku odbierając Oscara za „Hugo” Martina Scorsese. Montaż dźwięku był niewątpliwie jednym z kluczowych elementów sukcesu najnowszego filmu Anga Lee, jednakże czy Akademia po raz drugi z rzędu nagrodzi te same osoby statuetką?

Wygra: „Skyfall”
Powinien wygrać: „Skyfall”

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz