W tym roku filmy
dokumentalne jak również krótkometrażowe filmy aktorskie oraz
animowane zostały rozesłane wszystkim członkom Akademii
uprawnionym do głosowania. Można zatem powiedzieć, że popularność
filmów dokumentalnych z roku na rok wzrasta.
Nominowani:
“5 Broken Cameras”
(Emad Burnat and Guy Davidi)
“The Gatekeepers” (Dror Moreh, Philippa Kowarsky and Estelle Fialon)
“How to Survive a Plague” (David France and Howard Gertler)
“The Invisible War” (Kirby Dick and Amy Ziering)
“Searching for Sugar Man” (Malik Bendjelloul and Simon Chinn)
“The Gatekeepers” (Dror Moreh, Philippa Kowarsky and Estelle Fialon)
“How to Survive a Plague” (David France and Howard Gertler)
“The Invisible War” (Kirby Dick and Amy Ziering)
“Searching for Sugar Man” (Malik Bendjelloul and Simon Chinn)
"Five
Broken Cameras" w reżyserii Guya Davidi i Emada Burnat opowiada
historię palestyńskiego rolnika - Emada, mieszkającego w Bil'in,
położonym na zachód od Ramallah, na zachodnim Wybrzeżu. Przy
pomocy pięciu tytułowych kamer dokumentuje różne oblicza walki
swojej wioski z izraelską opresją. Pierwsza kamera rejestruje
najazd izraelskich buldożerów na wioskę w 2005 roku i wyniszczenie
drzewek oliwnych. W tym miejscu powstał wielki mur, oddzielający
żydowskie miasta od Palestyńczyków. Po urodzeniu się swojego syna
Gibreela, Emad zaczął rejestrować dojrzewanie chłopca, stającego
się świadomym uczestnikiem pokojowych, antyizraelskich protestów,
a także życie Bil'in w cieniu rozrastającego się muru
granicznego. Co prawda misja filmowa staje się tutaj dla Burnata
sposobem na życie, jednakże strona techniczna jak i brak wywołania
we mnie jakichkolwiek emocji sprawił, iż „Five Broken Cameras”
wypada dla mnie najsłabiej w całym zestawieniu.
Drugą
nominowaną pozycją o tej samej tematyce jest film pt. „The
Gatekeepers” opowiadający o izraelskiej służbie bezpieczeństwa Szin
Bet. Dokument Drora Moreh wywołał zagorzałą debatę o izraelskiej
polityce bezpieczeństwa. Pomimo tego, iż film został dobrze
nakręcony i trzyma w napięciu, krytycy skupili się tylko i
wyłącznie na jego politycznym przesłaniu, które nie jest nowe.
Wcześniej mieliśmy już do czynienia z wieloma dokumentami na temat
izraelskiej okupacji palestyńskich regionów. Wyjątkowość tego
filmu polega na tym, że dostarczycielami wiadomości są szefowie
Szin Bet z ostatnich trzech dekad.
„How to Sruvive a
Plague” Davida France to opowieść o grupie młodych ludzi
zakażonych wirusem HIV, którzy w obliczu własnej śmierci
wytaczają wojnę koncernom farmaceutycznym. Tworząc dwie koalicję
ACT i TAG zmienili postrzeganie AIDS – z wyroku śmierci na
chorobę, z którą można żyć. Warto zwrócić uwagę na stronę
techniczną produkcji. Całość została poskładana z archiwalnych
fragmentów nagrań wideo oraz audio. Film został już nagrodzony
przez New York Film Critics Circle jak również został uznany
najlepszym filmem dokumentalnym ubiegłego roku otrzymując nagrodę
Gotham. „How to Survive a Plague” miałby spore szansę na
wygraną, gdyby nie obecność absolutnego hitu jakim jest „Searching
for Sugar Man” w gronie nominowanych. Film
Malika Bendjelloul
opowiada niezwykłą historię muzyka Sixto Rodrigueza, któremu
wróżono karierę większą niż Bobowi Dylanowi. Po pierwszej
płycie piosenkarz zapadł się pod ziemię. To prawdziwa historia o
prawdziwym przeoczeniu historycznej postaci jaką niewątpliwie był
Rodriguez. Wzruszająca, pełna emocji z doskonałą muzyką w tle
opowieść jest głównym faworytem do zwycięstwa w tej kategorii.
Każde inne rozwiązanie będzie ogromnym zaskoczeniem.
Jeśli Akademia będzie
chciała wyróżnić film, który może przynieść jakiekolwiek
zmiany w amerykańskiej służbie wojskowej, powinna zwrócić uwagę
na „The Invisible War” Kirby Dicks. Jest to szczegółowa analiza
wykorzystywania seksualnego kobiet i mężczyzn podczas służby w
szeregach amerykańskiej armii.
Wygra: „Searching for
Sugar Man”
Powinien wygrać:
„Searching for Sugar Man”
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz