niedziela, 24 lutego 2013

Przewodnik Oscarowy 2013: Najlepsza Muzyka Oryginalna


W tym roku rywalizacja o statuetkę w kategorii za najlepszą muzykę zapowiada się niezwykle ciekawie. Spośród 5 nominowanych ścieżek aż trzy pochodzą z filmów nominowanych również w kategorii Najlepszego Filmu. Dwa pozostałe nominowane są łącznie w 9 kategoriach. Nie obyło się oczywiście bez kontrowersyjnych przeoczeń niektórych tytułów. W gronie nominowanych nie znalazły się ścieżki dźwiękowe z "Cloud Atlas" czy też "The Master". Największym jednak zaskoczeniem jest według mnie brak nominacji dla "Beasts of the Southern Wild". Z pięciu nominowanych kompozytorów tylko jeden jest nowicjuszem na Oscarowej Gali.

Nominowani:

“Anna Karenina” (Dario Marianelli)
“Argo” (Alexandre Desplat)
“Life of Pi” (Mychael Danna)
“Lincoln” (John Williams)
“Skyfall” (Thomas Newman)


Pierwszą nominowaną ściężką jest muzyka do filmu "Anna Karenina" napisana przez fantastycznego Dario Marianelli, dla którego jest to trzecia nominacja w karierze. W 2010 roku był nominowany za muzykę w „Pride & Prejudice” (2009) również Joe Wrighta, a w roku 2008 odebrał statuetkę za muzykę do filmu „Atonement” (2007) tego samego reżysera. Włoski kompozytor po raz kolejny udowadnia, że należy do grona najbardziej utalentowanych osób w swoim fachu. Brak nominacji dla "Anny Kareniny" w najważniejszej oscarowej kategorii zmniejsza niewątpliwie jego szanse na zwycięstwo. Warto zaznaczyć, że w ostatnich 9 latach statuetką za najlepszą muzykę nagradzano zawsze film, który był nominowany w kategorii Najlepszego Filmu.
Dla Alexandre Desplat jest to piąta nominacja w karierze (wcześniej za muzykę do filmów „The Queen” (2006), The Curious Case of Benjamin Button (2008), Fantastic Mr. Fox (2009) oraz „The King's Speech” (2010). Jego ścieżka do najnowszej produkcji Bena Afflecka "Argo" łączy w sobie elementy egzotyczne z napięciem. Jeśli "Argo" zostanie wybrany najlepszym filmem minionego roku, szanse na statuetki w pozostałych kategoriach są bardzo duże. Moim zdaniem nie jest to wystarczająca dobra ścieżka do zwycięstwa w oscarowym wyścigu.
Mychael Danna występuje w gronie nominowanych w roli nowicjusza. Jego ścieżka w "Życie PI" charakteryzuje się dużym wpływem elementów muzyki indyjskiej. Warto wspomnieć, iż Danna ma już w kieszeni Złoty Glob. Czy to pomoże mu w walce o najważniejszą nagrodę kinematografii?
John William jest absolutnym rekordzistą jeśli chodzi o liczbę nominacji w tej kategorii (aż 48 razy!!!). Co więcej, w całej historii kinematografii więcej razy nominowany był tylko legendarny Walt Disney. Jego kompozycję można postrzegać jako subtelny, delikatny wkład w najnowszą produkcję Spielberga "Lincoln". Williams zdobył już nagrodę BFCA za swoją najnowszą ścieżkę. Szanse na szóste w karierze zwycięstwo są dość duże, biorąc pod uwagę fakt, iż minęło już 19 lat od ostatniego momentu, w którym John wznosił ku górze statuetkę. Z drugiej strony nie jest to aż takie dzieło jakimi niewątpliwie były ścieżki do “Fiddler on the Roof,” “Jaws,” “Star Wars,” “E.T.,” czy też “Schindler’s List”
Ostatnim nominowanym kompozytorem jest niesamowity Thomas Newman za scieżkę dźwiękową do najnowszych przygód Bonda "Skyfall". Po czteroletniej przerwie, najdłuższej jaka kiedykolwiek mu się przytrafiła, Newman wraca do zacnego grona nominowanych kompozytorów. Obawiam się, że brak nominacji dla „Skyfall” w kategorii Najlepszego Filmu zdecydowanie zmniejsza szansę wspaniałego kompozytora na zwycięstwo, który najprawdopodobniej będzie musiał się zadowolić 11 nominacją. Wcześniejsze nominacje to: 1995 rok „The Shawshank Redemption” oraz „Little Women”, 1996 „Unstrung Heroes”, 2000 „American Beauty”, 2003 „Road to Perdition”, 2004 „Finding Nemo”, 2005 „Lemony Snicket's A Series of Unfortunate Events”, 2007 „The Good German” oraz w 2009 roku za „Wall*e” (dwie nominacje: Najlepsza Muzyka oraz Najlepsza Piosenka).

Wygra: "Life of Pi"
Powinien wygrać: "Skyfall"

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz